Løvbakkens traditioner

Fælles faste traditioner i løbet af året

Danmarksindsamling: Alle børn laver forskelligt kunst som udstilles og sælges, til forældre, til fordel for ”Danmarksindsamlingen”

Fastelavnsfest: Vi slår katten af tønden, og kårer årets kattekonge og dronning

Affaldsindsamling: Hvert år deltager vi i affaldsindsamlingen. Her samler vi sammen med børn, forældre og evt. bedsteforældre alt det affald, vi kan finde ved børnehaven og i nærområdet.

Jordens dag: Vi fejrer jordens dag d. 22. april. Her sætter vi fokus på miljøet, og snakker med børnene om, hvordan vi i fællesskab kan passe på det. I den forbindelse planter vi hvert år et nyt træ sammen.

Børnenes Grundlovsdag: ”Alle børn har ret”, og det markerer vi ved at fejre Børnenes grundlovsdag. Her inviteres forældre til at markere dagen sammen med os.

Opdagelsesrejsende: For de kommende skolebørn, laves der fælles skoleforberedende aktiviteter, april -juni, ca. 2 gange om ugen.

Afslutningsfest for skolebørn: I juni inviterer vi de kommende skolebørn til en højtidelig afslutningsfest. Her markerer vi overgangen til det nye spændende skoleliv, og afslutningen på livet i børnehaven.

Sommerfest: Hvert år i august inviterer vi børn, forældre og søskende til sommerfest. Her samles vi om et fælles tá selv bord, hvor alle familier bidrager med en ret.

Bag for Børnetelefonen: Børnene bager i september og oktober, og inviterer forældre, samarbejdspartnere og andre til cafe, hvor vi sælger brød og kager. Hele indtægten går til Børnetelefonen gennem ”Børns Vilkår”.

Julefest: Børn, forældre og søskende inviteres hvert år til julehygge. Vi pynter juletræ, laver dekorationer og juleklip. De ældste børn går Luciaoptog og vi spiser æbleskiver.

Risengrødsdag: I december finder vi de store gryder frem og laver risengrød til alle børn.

Juleafslutning: Lige inden juleferien kommer Julemanden på besøg på Løvbakken. Vi danser om juletræ og julehygger.

Traditioner på stuerne

Børnenes fødselsdag: Vi fejrer børnenes fødselsdag stuevis. Vi dækker fødselsdagsbord med lys og flag og synger fødselsdagssang. Barnet får en lille gave, som de andre børn har lavet i fællesskab. I kan komme med frugtspyd, kagemand, is, pizzasnegle eller noget helt andet.

Juletraditioner på stuerne. I december laver vi stuevis forskellig julehygge, vi læser blandt andet julehistorier, laver nissefitness, bager småkager, tænder kalenderlys, laver hemmeligheder og alle børn får skiftevis en lille kalendergave.